Nehezen tudok társaságban feloldódni -  stratégiai vs. bizalmi interakció

01/04/2023

Vállalati és magánszférában is gyakori helyzet, hogy egy nagyobb, ismeretlen társaságba kerülünk valamilyen rendezvény, konferencia, családi esemény keretében. Ilyenkor egyesek nagyon hamar és látszólag könnyedén feltalálják magukat; a cselekvés mezejére lépnek és öt-tíz perc után úgy társalognak addig számukra ismeretlenekkel, "mintha ezer éve ismernék egymást". De valljuk be, azért ez nem mindenkinek megy…

Pedig erre a képességre egyébként nagy szükségünk lehet. A vállalati környezetben ugyanis megkülönböztetünk egymástól ún. stratégiai és bizalmi interakciókat. A stratégiai interakció definíció szerint "az egyének befolyáscseréjének azon módja, amelynek egy adott feladat elvégzése, azaz egy adott mérőszám (KPI) elérése a célja".

Míg a bizalmi interakciók ugyanakkor "közelebb visznek minket egymáshoz azáltal, hogy törődünk az egyes személyek gondolataival és érzéseivel. Itt a fő szándék az, hogy javítsuk a kapcsolatot, mint önmagában kívánatos célt". A kétféle interakció egyensúlyban tartása egy adott vállalat, illetve a vállalaton belüli csapat eredményes működésének egyik jelentős tényezője; itt jön be a kommunikációba elegyedés képessége, mint nyitó bizalmi interakció.

Ez egyfajta képesség, amely a tanulható technikák alkalmazásának elmélyítésével fejleszthető. Erről bizonyosodtam meg a héten, amikor a Salva Vita Alapítvány egy, a Momentán Társulattal közösen tartott kommunikációs tréningjén megváltozott munkaképességű fiatalokkal együtt gyakoroltuk a beszélgetésbe elegyedés technikáit. Szavak asszociációival kezdtünk, majd egymás ruhatárát vizsgálva egy-egy jellegzetesebb darabra kérdezve indultak hosszas beszélgetések.

Számomra meglepő és egyben örömteli tapasztalat volt, ahogy az egyébként kapcsolódási nehézségekkel küzdő fiatalokkal olyan diskurzusokig jutottunk, hogy a moderátoroknak kellett az időkeret miatt megállítani végül a beszélgetéseket.

Azon gondolkodtam, hogy lám, itt is bebizonyosodott: a tanult technika, a képesség egy dolog; ami igazából számít az a hozzáállás. Azaz mennyire vagyok nyitott a másik félre, mennyire szeretném megismerni, illetve mennyire tudok őszintén megnyílni és sebezhetőségemet megmutatni egy ismerkedési helyzetben. Valamint felvállalni azt a rizikót, hogy "nem jön össze"; vagyis olyan személyre pazarolom pillanatnyilag az időmet, aki végül nem lesz szimpatikus; nem akarok később kapcsolódni hozzá.

Az attitűdhöz ugyanakkor kapcsolódhat egy szokás is: régen "pofára osztályozásnak" mondtam volna, most inkább a prekoncepciók hatalmának hívnám. Ez akkor jön fel, amikor egyes, körülöttem álló kollégákat bizonyos látható és érzékelhető tulajdonságaik alapján sematikusan besorolom: azaz például "ezek olyan nagyképűek, hogy saját magukkal sem állnak szóba", vagy "ők meg olyan harsányak, felszínesek, hogy nekem nincs velük közös nevezőm".

E helyett érdemes nyitottan, előítéleteinket a ruhatárban hagyva belépni a terembe. Hiszen az előítéletek egy része általában magunkról szól; a bennünk élő gyermek minősít le és hoz áldozati, védekező helyzetbe. Emlékszem, amikor tizensok' éve először kezdtem nagy nemzetközi értekezletekre járni, a legkisebb leányvállalatok egyikét képviselve ott, a sarokba húzódva lestem a többieket, nagyképűnek, harsánynak titulálva magamban őket. Aztán tréningek és egyéb közös alkalmak során kifejlesztettem a "merjünk kicsik lenni" filozófiát és mit ad Isten, az utóbbi néhány évben már alig bírtam az ismerősökkel folytatott beszélgetések miatt eljutni a kávés pultig…

Szóval az ismerkedés technikáinak elsajátítása előtt érdemes egy belső tükörben megvizsgálni, milyen attitűdök, illetve szokások uralkodnak rajtunk és ezeket miként tudjuk megváltoztatni, újra programozni. Mert a technika utána már roppant egyszerű. Szólj, írj rám, keress meg, ha segíthetek!